1. Ana Sayfa
  2. SEO
  3. SEO Terimleri Sözlüğü ( SEO Sözlük Rehberi GÜNCEL )

SEO Terimleri Sözlüğü ( SEO Sözlük Rehberi GÜNCEL )

seo-terimleri-sozlugu
1

SEO Terimleri Sözlüğü içerisinde Yer Alan Sözcükler

  • Site içi SEO nedir?

İngilizce de On Page SEO olarak adlandırılmaktadır. Site içi SEO kavramı, sitenin belli bir yerinde değil tamamında düzenleme yapılması anlamına gelmektedir. SEO kuralları kapsamında yapılan bu düzenleme sonucu hem sitenin kalitesi artar. Hem de kullanıcılar daha rahat bir şekilde gezinme imkanı elde eder.

Site içi SEO kapsamında, başlıktan başlayıp en ince kodlamalara kadar düzenleme yapılmaktadır. Sitenin özünü bu oluşturmaktadır. Hatasız kodlamalar, arama motorları tarafından daha rahat indeksleme gibi tüm uygulamalar bu düzenlemeye göre ortaya çıkmaktadır.

  • Başlık bölümü nedir?

Orijinal karşılığı, kodlama dilinde title olarak geçmektedir. Bu bölüm yazının ana kısmıdır. İlk başta yer alan başlık kısmıdır. Arama motorlarında bir bilgi aratıldığında, ana ekranda yazı başlıkları listelenmektedir. Kullanıcılar bu başlıkları okuyup, çekici bulduklarını okumak istemektedir.

Bu nedenle başlığın dikkat çekici olması ve insanlarda okuma isteği uyandırması oldukça önemlidir. Uzun ya da gereğinden kısa başlıklar, okuyunca tatmin etmeyen başlıklar ziyaretçi kazanamaz. Bu nedenle yazınızda öyle bir başlık kullanın ki, insanlar diğer yazılar içerisinden sizi seçsinler. Bu şekilde ziyaretçi sayınız her geçen gün artmaktadır.

SEO Terimleri

Uyarı: Başlık yazarken, çok uzun olması demek ana sayfada tamamının görünmemesi demek. Bu nedenle başlık yazarken 55 karakteri aşmamanız gerekmektedir. Bu şekilde başlığınızın tamamı görünecektir.

  • Meta açıklama bölümü nedir?

Meta açıklama bölümü, başlıktan sonra gelen en önemli bölümdür. Bu kısmın orijinal karşılığı Meta Description olarak geçmektedir. Fotoğraftaki kısımdır.

Burası arama motorlarında, konu aratıldığında başlığın hemen altında görünen kısımdır. Bu da demek oluyor ki, insanlar başlığa baktıktan sonra bu kısmı okumaktadır. Buranın kısa, öz ve güzel bilgilerle donatılması yazıya tıklanma ihtimalini arttıracaktır. Bu kısım SEO uyumlu olduğunda, siteye daha çok ziyaretçi çekecektir. Çok fazla yazdığınızda, bu bölümü taşırmış olacağınız için tamamı okunmaz. Buranın 160 karakter olması ideal olacaktır.

  • Robots.txt dosyası nedir?

Bu dosya arama motorları için en önemli kısımlardan biridir. Sitenizi arama motorlarında göstermeden önce, burada yer alan kodlanmış bilgileri baz alır. Bu kısımda, nerelerin yayınlanacağı, nelerin yayınlanmasını istemediğiniz gibi bilgiler yer alır. Bu şekilde arama motorları örümcekleri, siteyi gezdiğinde burayı baz alarak yayınlama yapacaktır.

Bazı siteler bu kısmı otomatik olarak oluşturmaktadır. Bunlara WordPress, Joomla örnek gösterilebilir. Aynı zamanda, bu kısımda yayınlanmasını istemediğiniz bölümleri belirtebilirsiniz. Bu nedenle bu alanı iyi bilmek gerekiyor.

  • Site haritaları nedir?

SEO sözlüğü içerisinde yer alan orijinal adı sitemap olarak bilinmektedir. Sitenizde yer alan tüm yazıların linkleri bu harita içerisinde yer alır. Ve siz yazdıkça bu harita güncellenir. Sayfanın site haritasının olmaması demek, büyük bir kayıptır. Arama motorlarının gözünde büyük bir değer kaybı demektir. Bu nedenle web siteniz varsa, site haritası mutlaka olmalıdır.

Bu haritaların en temel görevi, arama motorlarının işini kolaylaştırmalarıdır. Arama motorları yazıları incelemek için siteye geldiklerinde eğer harita varsa, robots.txt dosyası gibi aynı şekilde buna da bakarlar. Ve bu şekilde daha kolay bir şekilde sitenin indekslenmesini sağlarlar. Ana sayfada ilk sayfada yer vermeleri için, bu harita önemli bir izlenim oluşturur.

  • SEO uyumlu olan içerik nedir?

İçeriğin SEO uyumlu olması demek, arama optimizasyonu yapılması demektir. Yani içeriğin arama motorlarına uygun hale getirilme süreci. Bu bölümde içeriğin arama motorları uyumlu olması için, bazı etkenler bulunmaktadır. Bunların en başında içeriğin kaliteli olması gerekmektedir. Arama motorları ziyaretçilere bilgi vermeyen, özgün olmayan ve kalitesiz içerikleri ilk sıralara çıkarmaz. Kaliteli içeriğin alt kategorilerinden bir tanesi özgün içeriktir. Buna biraz değinmemiz gerekiyor.

Özgün içerik, alıntı ve kopya olmayan, başka sitelerden direkt alınmamış olan içeriklerdir. Arama motorları yazılarınızı incelemeye aldığında bu noktaya oldukça dikkat etmektedir. Yani yazınızı yazarken şuna dikkat edin ve kendinize şu soruyu sorun. Diğer sitelerdeki yazılardan farkı ne, insanlar bu yazıyı okuduğunda gerçekten işe yarayacak mı? Bu soruya olumlu yanıt verebiliyorsanız doğru yoldasınız demektir.

SEO uyumlu içerikte diğer önemli kavram, anahtar kelimelerdir. Doğru anahtar kelimeler tercih ettiğinizde, insanlar arama yaptıklarında sizin yazınızda ana ekranda görüntülenir. Bu da daha çok ziyaretçi anlamına gelmektedir.

Diğer önemli nokta, alt başlıklar. SEO uyumlu içeriğin en önemli noktalarından bir tanesi budur. Yeterli sayıda oluşturulan alt başlık, kullanıcıların okumasını kolaylaştıracaktır. Bu da insanların sitenizde kalmasına etki edecektir. Arama motorları bu noktaları çok önemsemektedir. Genel ve yüzeysel olarak bazı noktalara değindik. Bu noktalara dikkat ettiğinizde, içerikleriniz SEO uyumlu hale gelecektir.

  • Anahtar kelime spamları nedir?

SEO sözlüğü içerisinde anahtar kelime spamları yer almaktadır. Orijinal dilinde Keyword Stuffing olarak geçmektedir. Zaman zaman başınıza gelebilir. Bu anlamsız anahtar kelimelerin, çok fazla kullanılması anlamına gelmektedir. Bazı sitelerde yazıları okurken, bu görüntülere rastlamışsınızdır.

  • Meta etiketler nedir?

Meta etiket diğer adıyla Meta tag olarak geçmektedir. Bu etiketler, sitelerin arama motorlarına karşı tanıtılması aşamasında kullanılır. Yazı içeriklerinde bu kodlamalar yer alır. Örnek verecek olursak title etiketi bunlardan biridir.

  • Site dışı SEO nedir?

Site dışı SEO kavramı, SEO sözlüğü içerisinde bilmeniz gereken kavramlar arasında yer alır. Hatta en önemlilerinden biridir. Site dışında sitenin değerini yükseltip, tanınmışlığını ve kalitesini arttıran çalışmalara denmektedir.

Bu çalışmalara örnek verecek olursak:

Site için verilen linkler, yapılan reklam çalışmaları bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Bu çalışmalar doğrultusunda, sitenizin etkileşimi artar. Ve ziyaretçi sayısında ciddi bir artış olur. Bu nedenle site dışı SEO çalışmalarını yapmaya özen göstermeniz gerekiyor.

  • Arama sonuçlarında çıkan sayfalar nedir?

Arama sonuçlarında çıkan sayfalar SEO kurallarına uygun sayfalardır. Arama motorunda bir bilgiyi arattığınızda çıkan sayfaların tamamına bu kavram içerisinde yer verebiliriz.

Uygun içerikler, ilk sayfada görüntülenir. İlk sayfada görüntülenmek demek, yoğun takipçi trafiği demektir. Web siteleri bu sayfada görünmek için birbiriyle yarışmaktadır.

  • Backlink nedir?

Backlink, SEO uyumlu olmanın ve ziyaretçi çekmenin altın kavramlarından bir tanesidir. Bu kavram nedir? Neden önemlidir? Backlink kavramı, dışarıda başka bir sitenin sizin sitenize link vermesi anlamına gelmektedir. Böylece güçlü bir site bunu yapıyorsa, o sayfanın ziyaretçileri sizin sayfanıza gelecektir.

Bu da demek oluyor ki, doğru bir şekilde yapılan backlink, takipçi sayısının artmasına yardımcı olmaktadır. Daha da önemlisi, arama motorları bu linklere oldukça önem vermektedir. Bu linkleri tespit ettiğinde, sitenizi değerli görüp ilk sayfalarda çıkmanıza yardımcı olacaktır.

  • Sitenin domain değeri nedir?

Bu sitelerin değerini ön plana çıkarmaktadır. Site domain değerleri her sitenin farklıdır ve 0-100 arasında değişmektedir. Yeni açılan bir site en baştan başlamaktadır. Bu nedenle domain değeri 1 olmaktadır. Zamanla üstüne koydukça bu değer yükselmekte ve sitenin gerçek değerini ortaya koymaktadır.

Sitelerin domain değerini bazı kriterler belirlemektedir. Sitenin SEO uyumlu olup olmama durumu ve site için verilen linkler bunların en önemlileridir. Bu da demek oluyor ki, bu noktalara ne kadar dikkat ederseniz domain değeri de o kadar yüksek olacaktır.

  • Sayfanın var olan otorite değeri nedir?

Bu analiz sistemi Moz tarafından geliştirilmiştir. Bazı analizler sonucunda rakamsal değerlere ulaşmaktadır. Ve bu da sayfaların arama motorlarındaki izlenimini etkilemektedir.

Sayfaların belli bir otorite değeri vardır. Bu değer de domain değeri gibi 0 ve 100 arasında yer almaktadır. Sayfanın ve yazının kalitesi arttıkça bu değer yükselmektedir. Bu kaliteyi en başta SEO uyumlu içerikler belirlemektedir. Sonrasında ise yazı içinde verilen linkler etkili olmaktadır. Güçlü ve otoriter sitelere verilen linkler sonucu, bunu iyi ayarladığınızda sayfanın otorite değeri de aynı şekilde yükselecektir.

  • Trust Flow değeri nedir?

Bu da yukarıdakine benzer ve tam tersidir. Majestic yapımı olan bu skor analizinin, Türkçe karşılığı güven puanı anlamına geliyor. Sitenin ne kadar güven verici olduğunu buradan anlamak mümkün.

Bu Yazımızıda Okuyabilirsiniz:  ASO Nedir? App Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Peki bu güven puanı neye göre belirlenir? Burada güçlü sitelerden ne kadar çok link aldığınız önemlidir. Otoriter sitelerin verdiği link, bu değeri yükseltmektedir. Trust Flow değeri rakamlarla gösterilmektedir. 0 ve 100 arasında değişiklik göstermektedir. Bu değer arttıkça yazının, güven skorunun arttığını söyleyebiliriz.

  • Citation Flow nedir?

Bu kavramın Türkçe karşılığı dilimizde, alıntı ya da aktarma anlamına gelmektedir.SEO sözlüğü içerisinde bazı puan sitemleri olduğunu söylemiştik. Bu da onlarla benzerlik göstermektedir. Bu puan analiz sistemi, diğerleri gibi 0 ve 100 puan arasında farklı değerlere sahip olmaktadır. Bu puanı belirleyen, sitenize verilen linklerdir.

Siteniz ne kadar çok link alırsa, o kadar yüksek puan almışsınız demektir. Tabi  bu sitelerin otoritesi oldukça önemlidir. Sizin sitenize göre otoriter olan sitelerde bu durum geçerlidir.

  • Google dance nedir?

Google dance kavramını bilmeseniz bile sıklıkla başınıza gelmiş bir durumdur. Siteler, zaman zaman ani güncellemelerle karşı karşıya kalır. Bu güncellemeler sitelerin dalgalanmasına neden olur ve bu durum Google dance olarak isimlendirilir. Bu dalgalanma sonucunda sitelerin, sıralamaları da değişiklik göstermektedir.

Özellikle bu dalgalanmalar, son yıllarda daha çok artmaya başlamıştır. Bu da son yıllarda güncellemelerin arttığını göstermektedir.

Hatırlatma: Sıralamayı etkileyen önemli faktörlerden biri de doğal olmayan yollarla link alımları. Bu alımlar doğal değilse ve fark edilirse, arama motorları tarafından ceza almaktadır. Ve en gerilere düşmektesiniz. Hatta web sitenizin engellenmesine kadar gidebilir. Bu nedenle, web site üzerinde her ne yaparsanız yapın doğal olmasına dikkat edin! Arama motorları her şeyin farkında ve bu noktalara oldukça dikkat etmektedir.

  • Sandbox cezası nedir?

Arama motorlarının, bazı ihlaller sonucunda web sitelerine verdiği bazı cezalar vardır. Bunlardan bir tanesi de SEO sözlüğü içerisinde kendine yer bulmuş olan Sandbox cezasıdır.  Bu ceza Google arama motoru tarafından verilmektedir. Peki bu cezanın verilme nedeni nedir?

Google, bazı sahtelikler sonucunda bu cezayı vermeyi uygun görmektedir. Web site sahipleri bazen, gayri resmi yani doğal olmayan şekillerde, yükselmeye gidebiliyor. Sitelerde görülen bu yükselmenin doğal yollardan olmadığı, Google’nin gözünden kaçmıyor. Ve bunun sonucunda da ceza kaçınılmaz! Bu yanlış yola başvuran hesap, Sandbox cezası ile karşı karşıya kalıyor.

Bu ceza ile birlikte, web sitenin tüm yazıları ana ekrandan kalkar. Ve bu ceza yok olana kadar ne site ne de herhangi bir yazısı arama motorlarında görünmez. Bu cezanın detayına Webmaster Tools ’a girerek öğrenebilirsiniz. En azından cezanız kalktıktan sonra, bir daha aynı ceza ile karşı karşıya kalmazsınız.

  • Filtre ne demek?

SEO sözlüğü içerisinde filtre kavramını da duyabilirsiniz. Bu kavram, yukarıda bahsettiğimiz Sandbox cezası öncesinde web sitelere verilen cezadır. Bunun sonucunda yukarıdaki ceza gibi bir bildirim mesajı almazsınız. Peki bu cezayı neden alırım? Gereğinden fazla ya da planlı bir şekilde alınmayan linkler temel ceza nedenleri arasında yer alır. Aynı zamanda bazı içerikler üst üste yayınlanmaktadır. Bu tekrarlar da aynı şekilde, bu cezayı almanıza neden olmaktadır.

Bu cezayı aldığınız da yukarıdaki ceza gibi Google tarafından herhangi bir bildirim almazsınız. Ancak anlamanızın yolu site ziyaretçi sayınızı incelemenizdir. İnceleme yaptığınızda, ziyaretçi trafiğinizde çok ciddi bir azalma görüyorsanız bu cezayı aldığınızı düşünebilirsiniz.

SEO Terimleri ile alakalı ekstra kavramlar

Bu başlık altında bahsedeceğimiz kavramları direkt SEO ile alakalı kavramlar arasında alamayız. Ancak bağlantılı kavramlar olduğu için bilmeniz gerekmektedir.

  • Google botları

Aynı zamanda Google örümcekleri olarak da adlandırılmaktadır. Bu botlar, yazıların indekslenmesinde ve sitelerin ana sayfa üzerinde görüntülenmesini sağlar. Aynı zamanda sitenizi inceleyerek, yapılması gereken bir işlem varsa onlar ile ilgilenirler.

  • Webmaster

Bu kavram, master kelimesinden gelmektedir. Bu kelimenin anlamı uzman demektir. Bu kapsamda baktığımızda, web master, web alanında uzman kişi anlamına gelmektedir. Bu kişiler, size web alanında her şekilde yardım eder. Bu da SEO alanında daha profesyonel bir sitenizin olmasına yardımcı olur.

Eskiden web site açmak ve ilk sıralara yükselmek oldukça kolaydı. Belli başlı kurallara dikkat etmeniz durumunda, amacınıza kısa sürede ulaşabiliyordunuz. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte, web siteler hızlı bir gelişim göstermeye başladı. Bu da SEO kurallarının her geçen gün zorlaşmasına neden oldu. Arama motorlarında ilk sıralarda çıkma isteği, ciddi bir rekabet ortamı oluşturdu. Aynı zamanda yapacağınız en ufak hata, sitenizin sonu olabilmektedir. Hal böyle olunca, web site alanında bir uzman yardımıyla yükselmenin daha faydalı olacağını düşünüyoruz. Bu nedenle webmaster eşliğinde yükselmek, sizlere kolaylık sağlayacaktır.

  • WordPress

İnternet sitesi oluşturmak için, bazı içerik yönetim sistemleri bulunmaktadır. Bunlardan SEO açısından en kolay kullanılabilir olanlarından biri WordPress olarak karşımıza çıkıyor. Açık kaynak kodlu olması ve kullanılabilir olması, bir çok kişi tarafından tercih edilmesine neden olmaktadır. Aynı zamanda, oldukça işlevsel eklentiler sunmaktadır. Bu eklentiler de SEO açıdan, hata yapmamanıza yardımcı olmaktadır.

  • Joomla

Yukarıda bahsettiğimiz sistemle benzerlik göstermektedir. WordPress sonrası hangi web site oluşturma sistemi tercih edilmelidir derseniz, Joomla bu alanda iyidir diyebiliriz. Aynı şekilde açık kaynak kodlu olması nedeniyle ve kullanışlılık açısından tercih edilmektedir. Bunda da SEO alanında işinize yarayacak eklentiler bulunmaktadır. Bu durumda da birçok kullanıcı kazanmaktadır.

  • Google Adsense

Birçok bloggerin amacı sitelerine reklam vererek, bu reklamlar üzerinden para kazanmaktır. Adsense, Google tarafından sunulan en iyi reklam aracıdır. Görüntüleme ve tıklama başına reklamlar üzerinden gelir kazanmanıza yardımcı olmaktadır.

Web siteniz belli bir aşamaya geldikten sonra, Adsense başvurusu yapabilirsiniz. Ve bunun sonucunda Google örümcekleri sitenizi incelemeye alır. Bu inceleme sonucunda sitenizin reklam alıp alamayacağına karar verirler. Kötü ve az içerikli siteler genellikle reddedilmektedir. Onaylanırsa, reklamlardan para kazanabilirsiniz.

  • Adwors sistemi

Adwors sistemi de reklam verme üzerine oluşturulmuş bir sistemdir. SEO sözlüğü içerisinde yer almasa bile, web sitenizin tanınmasına yardımcı olabilirsiniz. Yeni açılmış bir siteniz varsa ya da yeterince takipçi sayısına ulaşamadıysanız, bu reklamlar tam size. Adwors reklamları aracılığı ile, arama motorlarında reklam alanlarında görüntülenirsiniz. Bu da daha fazla takipçi ve aynı zamanda tanınmışlık anlamına gelmektedir.

SEO Terimlerinden önemini kaybeden kavramlar

Eskiden SEO açısından oldukça önemli olsa da değer kaybeden bazı kavramlar bulunmaktadır. Bu kavramlar eski değerini yitirse bile, duyduğunuz da bilmeniz faydalı olacaktır. Bunlar:

  • Meta keywords

Bu terimin Türkçe karşılığı meta anahtar kelimedir. Başlık ve meta açıklama bölümü günümüzde oldukça önemlidir. Meta keywords da aynı şekilde, eskiden önem arz etmekteydi. Bu kısım yazı içerisinde yer alan tüm anahtar kelimeleri içermekteydi. Günümüzde ise daha gelişmiş bir yapının oluşmasıyla beraber, bu uygulama önemini kaybetti.

  • Pagerank değeri

Kısaltılmış şekli PR olarak bilinmektedir. Pagerank değeri, Google’nin ilk kurulduğu sıralarda ciddiye aldığı ve değerlendirme yaptığı bir sistemdir. Her siteye verilen bir Pagerank değeri vardı. Bu değer yükseldikçe sitenin kalitesinin arttığını söyleyebilirdik. Bu değerin yükselmesinin en büyük avantajı ise, arama motorlarında bu sitelerin ilk sıralarda çıkmasına olanak tanınmasıydı. Bu değerin yükselmesinde özellikle, otoriter sitelerden alınan linkler oldukça önem taşımaktaydı. Günümüzde ise daha farklı analizler yapılmaktadır ve bu terimin önemi yok olmuştur.

  • Pagerank güncellemesi

Önceki dönemlerde sürekli güncelleme gelmekteydi. Özellikle üç aylık sürelerle bu güncellemeler yapılmaktaydı. Ancak son zamanda, bu güncellemeler yapılmamaktadır ve bu konuda bir haber yoktur.

  • Link değişim uygulaması

Önceki zamanlarda, siteler arasında link değişimi olanağı vardı. Kendi değerinizle aynı olan bir web site ile, link değişimi yapabiliyordunuz. Bu değişimler de arama motorları tarafından olumlu olarak algılanmaktaydı. Bunun sonucunda ise bu web siteler arama motorlarında ilk sıralara çıkmaktaydı. Ancak günümüzde, bu sistem eski değerini kaybetmiştir ve artık otoriter siteler bu alanda daha aktif olarak görülmektedir.

Kapsayıcı Kaynak:

https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=tr

Yorum Yap

Yazar Hakkında

Yorum Yap

Yorumlar (1)

  1. 6 ay önce

    Elinize sağlık. Bilgi dolu bir yazı olmuş.